suncokret

Zdrava ishrana

Paradajz: RAJSKO POVRĆE I BORAC PROTIV RAKA

Paradajz je, kako kažu, rajsko povrće sočnog ploda izrazito crvene boje. U nekim zemljama Azije smatraju ga simbolom ljubavi i afrodizijakom.

Paradajz sadrži veliki procenat vode - čak 93% pa je i male energetske vrednosti (14 kcal/60KJ). Ostalih 7% je pravi koncentrat vitamina i minerala u kome dominiraju vitamin C, folna kiselina i karotin. Količina kalijuma čini ga dobrim diuretikom pa se preporučuje bubrežnim i reumatskim bolesnicima. Sadrži i značajne količine mikroelemenata (bakar, cink, kobalt, mangan, nikl...) čiji je unos neophodan za normalno funkcionisanje organizma.

Iako količine navedenih vitamina i minerala nisu dovoljne da ga izdvoje od drugog povrća, paradajz je svojom moćnom crvenom bojom pravi hit u svakodnevnoj ishrani.

PROTIV ŠTETNOG UV - ZRAČENJA

Biljni pigment likopen, kojim paradajz obiluje, smanjuje i štetne efekte UV-zračenja na koži (eritem, crvenilo) i dugoročnih štetnih efekata (rak kože) pa prirodi treba zahvaliti što nam ovo povrće daruje u pravo vreme.

Njegova crvena boja potiče od biljnog pigmenta likopena kojem se danas pripisuju mnoga pozitivna svojstva za očuvanje zdravlja savremenog čoveka. Spada u grupu karotenoida i ima vodeće mesto po snazi antioksidativne moći. Kao snažan antioksidans ima zaštitnu ulogu u prevenciji i smanjenju rizika od pojave malignih oboljenja (rak prostate, dojke, grlića materice, pluća, organa za varenje). Za likopen se vezuje i njegova uloga u sprečavanju razvoja bolesti srca i krvnih sudova (infarkt miokarda, ateroskleroza) kao bolesti današnjice.

S obzirom da je biljni pigment likopen zadužen za sazrevanje, više ga ima u zrelijim plodovima, intenzivnije crvene boje. Spada u retke antioksidanse koji ne bivaju razgrađeni na visokim temperaturama. Naprotiv, zagrevanje na visokim temperaturama mu pogoduje jer mu se višestruko povećava iskoristljivost i količina pa tako, paradajz spada u retko povrće koje nije greh termički obraditi.

Zbog velikog procenta vode i izrazito blagog sastava dostupan je svim kategorijama bolesnika (osobe koje pate od žučnih oboljenja trebalo bi da ga jedu oljuštenog). Sadržaj kalijuma isključuje ga kod dijeta gde se njegova količina smanjuje. Paradajz spada u grupu namirnica koje su relativno često izazivači nutritivnih alergija te ga treba pažljivo uvoditi u ishranu dece. Zbog svoje male energetske vrednosti idealan je u dijetoterapiji gojaznosti.

R E C E P T I

Paradajz punjen tunjevinom

Potrebno je: 8 paradajza, 1 konzerva tunjevine u ulju, jedna manja glavica crnog luka, 3 kašike majoneza, limunov sok, so, biber, malo šećera, senf.

Priprema: sitno izgnječiti tunjevinu, iseckati crni luk na sitne kockice. Majonez izmešati sa začinima, a zatim dodati im tunjevinu i crni luk. Puniti paradajz i služiti hladno.

Paradajz punjen šampinjonima

Potrebno je: 6 krupnih paradajza, 3 glavice crnog luka, so, biber, 3 kašike margarina, 500 grama šampinjona, jedna kašičica majčine dušice, 75 grama naribanog sira, 2 jajeta.

Priprema: skinuti gornje trećine paradajza i preostale delove izdubiti, posoliti ih i pobiberiti iznutra. Propržiti na margarinu kockice luka i dodati isečene šampinjone. Posoliti, pobiberiti i lagano pirjaniti 5 minuta. Dodati majčinu dušicu, sir i umućena jaja i sve malo zagrejati. Nadevom puniti paradajz i poklopiti ga odsečenom trećinom paradajza i slagati u vatrostalnu posudu. Naokolo dodati izvađeno "meso" paradajza i peći u pećnici na 200 stepeni oko 30 minuta.

Salata od paradajza i sira

Potrebno je: 4 paradajza, 300 grama svežeg sira, so, biber, ulje, 6-7 listića bosiljka.

Priprema: paradajz oprati, osušiti i narezati na kolutove. Sir narezati na kolutove tanje od paradajza. Složiti paradajz i sir i posuti listićima bosiljka celim ili grubo narezanim. Dodati ulje (bolje maslinovo) i crne masline po želji.

Hladna supa od paradajza

Potrebno je: jedan kilogram paradajza, 4 čena belog luka, pola vezice peršunovog lišća, sok od 2 limuna, bosiljak, biber, origano i 2 manja sveža krastavca.

Priprema: oljuštiti i krupno iseći paradajz, pa ga dinstati 10-ak minuta na umerenoj temperaturi. Zatim ga ispasirati, začiniti sitno seckanim lukom, peršunom, sokom od limuna i začinskim biljem i ostaviti poklopljeno da odstoji oko pola časa. Na kraju dodati na sitne kockice sečen svež krastavac i poslužiti hladno.

Omlet od paradajza

Potrebno je: 4 jaja, 400 grama paradajza, 3 kašike ulja, kašika origana ili svežeg bosiljka, so i biber po ukusu.

Priprema: oljuštiti paradajz, iseći ga na polovine, izvaditi mu sok i seme iz sredine i iseći na kockice. Na vrelom ulju "blago" propržiti umućena jaja, dodati paradajz, začine i skinuti sa vatre čim zarumeni.

Sok od paradajza i pomorandže

Potrebno je: 600 grama paradajza, 12 pomorandži, 1 limun, pola veze peršuna, led.

Priprema: paradajz oljuštiti i iseći na manje parčiće. Uz pomoć miksera pretvoriti ga u kašu, pa dodati sok od limuna i pomorandži. Sve još jednom izmiksati, a pre služenja dodati kockice leda i sitno seckani peršun.

Paradajz sa testeninom

Potrebno je: 8 čvrstih paradajza srednje veličine, 200 grama kratkih makarona, nekoliko kašika koncentrata paradajza, čen belog luka, 2 kašike seckanog bosiljka, ulje, so i biber.

Priprema: paradajze oprati, odseći im poklopce, odstraniti seme, poređati ih okrenute na dole da se ocede i, na kraju, malo izdubiti. Makarone skuvati, ocediti, pomešati sa izgnječenim belim lukom, bosiljkom, 3 kašike koncentrata paradajza i sve posoliti i pobiberiti. Pripremljene polutke paradajza poređati u pomašćenu vatrostalnu posudu, poprskati ih uljem, malo posoliti pa do 2 trećine napuniti testeninom. Svaki poklopiti, oko paradajza sipati koncentrat razređen u malo vode. Još jednom sve poprskati uljem i oko 40 minuta peći u zagrejanoj rerni.

Skuše na paradajzu

Potrebno je: 2 skuše, kilogram paradajza, glavica crnog luka, 3 čena belog luka, limun, 2 dcl belog vina, peršunovo lišće, origano, ulje i so.

Priprema: na dno posude za pečenje staviti paradajz isečen na kolutove, posut iseckanim crnim i belim lukom, peršunom i origanom. Odozgo staviti skuše, preliti uljem, pokriti kolutovima limuna, posoliti i staviti da se peče u rernu zagrejanu na 220 stepeni. Kada je riba polupečena, preliti je vinom i sokom koji paradajz pusti, okrenuti i vratiti u rernu da se dopeče.

Paradajz punjen pirinčem

Potrebno je: kilogram približno jednakih paradajza, 2 glavice crnog luka, 1-2 šargarepe, 5-6 kašika ulja, pola čaše pirinča, vezica peršuna, so, biber, 2 jaja, i čaša kiselog mleka.

Priprema: paradajz izdubiti i ocediti. Posebno ispržiti sitno seckani crni luk i rendanu šargarepu, dodati opran pirinač, promešati i dinstati sa 2 čaše vode. Kad je pirinač gotov, sve začiniti i tom masom puniti paradajz. Tako napunjen paradajz poređati u vatrostalnu posudu, naliti čašom vrele vode i staviti u rernu. Pred kraj preliti umućenim jajima sa kiselim mlekom i dopeći.

Pripremila: Branislava Gršić

:: Zdrava ishrana :: Paradajz: RAJSKO POVRĆE I BORAC PROTIV RAKA ::
Copyright © EUROMEDIA PLAN - Sremska Mitrovica 2017. - Sva prava zadržana